:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 245-254 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سواد سلامت و کیفیت زندگی در سه گروه از مادران با فرزند فلج مغزی، اوتیسم و ناتوانی ذهنی
آناهیتا خدابخشی کولایی ، هانیه رستمی گوهرانی، خانم آتوسا کفاش پور مرندی
چکیده:  
 زمینه و هدف: معلولیت های فرزندان اثرات منفی جبران ناپذیر روان شناختی و اجتماعی ﺑﺮ مادران ﺩﺍﺭﺩ. مطالعه سطح سواد سلامت مادران به عنوان عاملی اثرگذار بر کیفیت زندگی آنها ضروری است. از این رو، این مطالعه با ﻫﺪﻑ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ مقایسه ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼمت ﻭ کیفیت ﺯﻧﺪﮔﻲ در سه گروه از  مادران با کودک  فلج مغزی، اوتیسم و ناتوانایی ذهنی انجام شده است.

مواد و روش‌ها: ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ توصیفی و ﺍﺯ ﻧﻮﻉ علی-ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ. جامعه آماری شامل، کلیه مادران مراجعه کننده به کلینیک های توانبخشی، منطقه غرب شهر تهران در سال ۱۳۹۵ بودند. حجم نمونه شامل ۱۲۰ نفر(هر گروه 40 مادر) انتخاب شدند. روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد. ابزارهای اندازه گیری شامل، مقیاس سواد سلامت منتظری و همکاران(HELIA) و مقیاس کیفیت زندگی (WHOQOL) می-باشد. داده ها با استفاده از روش تحلیل آنوا و SPSS نسخه21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته ها نشان می دهد که مادران دارای کودک با فلج مغزی، اوتیسم و ناتوانایی ذهنی در میزان نمرات سواد سلامت و مولفه های آن با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند(0/05> p). مادران با کودک اوتیسم سطح سواد بالاتری در مقایسه با سایر گروه ها داشتند. با این حال ، در نمرات کیفیت زندگی جز در خرده مقیاس های سلامت روان شناختی و سلامت جسمانی تفاوت دیگری در سه گروه از مادران مشاهده نشد(0/05< p).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که، با توجه به نقش سواد سلامت در ارتقای سطح دریافت کمک های مراقبتی و اثر کیفیت زندگی پایین بر مادران ،به نظر می رسد که توجه به ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ و آگاهی افزایی که برای بهبود ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼﻣﺘ ﻭ کیفیت زندگی در هر سه  گروه از مادران ، باید مورد توجه متخصصان بهداشت و سلامت قرار بگیرد.

نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، کیفیت زندگی، فلج مغزی، اوتیسم، ناتوانایی ذهنی، مادران.
متن کامل [PDF 301 kb]      
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها